tuija kokkonen

Enable JavaScript to view protected content.
+358 50 369 3203

www.tuijakokkonen.fi

curriculum vitae (lyhennetty)

Opinnot

  • Teatteritaiteen tohtori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
  • Helsingin yliopisto, teatteritiede, filosofian maisteri.

Taide

  • Esitykset

  • Kirjoittajana, ohjaajana ja v.1996 Maus&Orlovskin taiteellisena johtajana:

  • Chronopolitics with Dogs and Plants in Hamburg. 2014. Nordwind/ Urban Species Festival.

  • Chronopolitics with Dogs and Plants in Berlin. 2014. Nordwind/Urban Species Festival.

  • Kronopolitiikkaa koirien ja kasvien kanssa Helsingissä. 2014. Esitystaiteen keskus.
  • Chronopolitics with Dogs and Trees in Stanford. 2013.
    Yhteistyössä Alan Readin kanssa, Performance Studies international #19 konferenssi, Stanford University, Kalifornia.
  • A Performance with an Ocean View (and a Dog/for a Dog). Videoinstallaatio. 2012.
    performance platform/body affects –festivaali, Sophiensaele, Berliini.
  • Kronopolitiikkaa — III muistio ajasta. Loppumaton esitys alkoi maaliskuussa 2010.
    Kiasma-teatteri, Eläinmuseo, Tähtitorni/Ursan tähtitieteellinen seura.
  • Esitys merinäköalalla (koiran kanssa/koiralle) — II muistio ajasta. 2008.
    (kaksi ulkoilmaesitystä Helsingissä), Kiasma-teatteri, Baltic Circle -festivaali.
  • Herra Tossavainen — I muistio ajasta. 2006, 2007.
    Kiasma-teatteri ja Ruotsi 2006, Kansallisteatteri ja Norja 2007.
  • Valuma-alue — III muistio vapaudesta. 2003. Kiasma-teatteri
  • Valuma-alue — II muistio vapaudesta. 2001, 2003. Kiasma-teatteri.
  • Valuma-alue — I muistio vapaudesta. 1999, 2003. Kiasma-teatteri.
  • Maus ja Orlovski — muistioita rakkaudesta kaupungissa. 1997.
    (kolmen esityksen sarja eri puolilla Helsinkiä), Kokeellisen esitystaiteen keskus, Helsinki Act -festivaali
  • Isämme Kremlin muurissa. 1995. Suomen nykyteatterin museo.
  • äMMä. 1992. Vanhan Ylioppilastalon kulttuurikeskus, Liikkeellä marraskuussa -festivaali.

Näytelmät / esityskäsikirjoitukset / esitystekstit:

  • Ofelia. 1996. Heiner Müllerin Hamletinkoneen pohjalta Kirsi Monnin koreografiaan; Stoa/Itä-Helsingin kulttuurikeskus, Helsingin Juhlaviikot.
  • Minä — virtauksia valkoisessa salissa. 1991.Käsikirjoitus yhteen kolmesta pienoisnäytelmästä, ohj. Juha-Pekka Hotinen, Helsinki.
  • Minä, hysterian herra. 1990. Ohj. Pieta Koskenniemi, Kemin kaupunginteatteri.
  • Yö sadan korttelin kaupungissa. 1989. Ohj. Pieta Koskenniemi, Teatteri Pieni Suomi.
  • Hiljainen Paviljonki/Alue. 1988. Teatteri Venus, Helsinki.
  • EPT 981 (20 esityksen sarja). 1986—87. Yhdessä Marja Louhijan kanssa, ohj. Pieta Koskenniemi, Oulun kaupunginteatteri.
  • Petolinnut eivät laula. 1986. Ohj. Hannu Raatikainen, Kajaanin kaupunginteatteri.

Kuunnelmat:

  • Maus ja Orlovski — IV muistio rakkaudesta. 1997. Käsikirjoitus ja ohjaus, YLE.
  • Tulen jäljet. 1996. Ohjaus ja sovitus S. Paretskyn kirjasta V.I.Warshawski ja punainen kukko, YLE.
  • Isämme Kremlin muurissa. 1994. Käsikirjoitus ja ohjaus, YLE.
  • Pornografiaa. 1995. Sovitus W. Gombrowiczin samannimisestä kirjasta. Ohj. Vilppu Kiljunen, YLE.
  • Minä, hysterian herra. 1992. Käsikirjoitus. Ohj. Pieta Koskenniemi, YLE.
  • Sakset ja matala taivas. 1990. Käsikirjoitus. Ohj. Tuuja Jänicke, YLE.
  • Léonen katse. 1989. Sovitus B-M Koltésin näytelmästä Neekeri vai koirat. Ohj. Pekka Ruohoranta, YLE.

Muu taiteellinen toiminta:

  • Valuma-alue — muistio katoavuudesta. 2003.
    Installaatio Kiasman Prosessi-näyttelyyn yhdessä elokuvaohjaaja Mika Taanilan kanssa.

Julkaisut

Tutkimusjulkaisut

  • Esityksen mahdollinen luonto – suhde ei-inhimilliseen esitystapahtumassa keston ja potentiaalisuuden näkökulmasta. Väitöstutkimus. Acta Scenica 48. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu 2017.
  • Tuija Kokkonen & Alan Read: ”Chronopolitics with Dogs and Trees in Stanford.” Performance Research 19.3, 2014.
  • ”Kun emme tiedä: Keskustelemassa ”meitä” uusiksi. Lajienväliset esitykset ja esitystaiteen rooli ekokriisien aikakaudella.” Posthumanismi. Toim. Lea Rojola ja Karoliina Lummaa. Eetos 2014.
  • ”Kronopolitiikkaa esityksessä robottikoiran, jäkälän ja tähden kanssa.” Teoksessa Esittävien taiteiden metodologiset haasteet. Näyttämö ja tutkimus 4. Toim. Liisa Ikonen, Hanna Järvinen, Maiju Loukola. Teatterintutkimuksen seura 2011.
  • “Non-Humans and Performance. A Performance with an Ocean View (and a Dog/for a Dog) – II Memo of Time.” Journal for Artistic Research 0/2011. http://www.jar-online.net
  • ”Esityksen mahdollinen luonto.” Teoksessa Nykyteatterikirja - 2000-luvun alun uusi skene. Toim. Annukka Ruuskanen. Helsinki: Like 2011.
  • Hanna Johansson ja Tuija Kokkonen: ”Esitys merinäköalalla, paikan pysyvyys ja ajallinen moneus.” Teoksessa Ankaraa ja myötätuntoista kuuntelua. Keskustelevaa kirjoitusta
paikkasidonnaisesta taiteesta. Toim. Lea Kantonen. Helsinki: Kuvataideakatemia 2010.

Muut julkaisut

  • "Muistioita ajasta: kolme näkökulmaa toisiin eläimiin ja esitykseen." Esitys 2/2013.
  • "A performance for a non-human." Performance Platform: body affects. Catalogue 2012.
  • “Aristoteleesta veteen, videoon, simpanssiin ja laventeliin. Henkilökohtainen historia suhteesta ei-inhimilliseen.” Teatteri-lehti 6/2006.
  • “Kuinka kertoa jäniksestä taiteelle?” Teatteri-lehti 7/2001.
  • "Notes about Love in the City." Theatre Academy Magazine Act/1997.
  • ”En (enää) tiedä identiteetti. Ruumis poliittisena alueena: 12 kohtaa vallasta, vaikuttumisesta, liikkeestä ja nautinnosta.”Moniääninen 60-luku. Ed. Hanna-Leena Helavuori. Helsinki: Theatre Museum 1996.
  • “Ruumis esityksenä. Esityksen äänensävyä kuuntelemassa.” Teatteri-lehti 3/1995.

Konferenssiesitelmät, keynote-luennot ja muut luennot (englanniksi, valikoitu)

  • "Weak actors in interspecies performances." The 3rd Biennial Performance Philosophy conference, Praha 2017.
  • "How to create sustainable artistic practice." Keynote, Norteas Seminar, Icaland Academy of the Arts, Reykjavik 2017.
  • "Acting with the weather." Weather and Imagination Seminar, ANTI Festivaali, Kuopio 2016.
  • "When we do not know: Conversing with Other Species, renegotiating ́Us ́". Colloquium on Artistic Research in Performing Arts, Helsinki 2015.
  • "Performance, ecology and relationships: One history from the anthropocentric performance to the interspecies performance." Keynote-luento Performance and Ecology: Case Finland -seminaarissa, Berliini 2015.
  • “Non-human agency in performance.” Seminaari Actor-Network-Theory, Teatterikorkeakoulu 2015.

  • "Interspecies performances." Luento Visual Performance -seminaarissa, Teatterikorkeakoulu 2015.
  • "Performance and ecology." Luento ja työpaja, DISKURS festival 8.12.2014, Justus-Liebig-Universität/ATW, Giessen.
  • “Conversing with other species, renegotiating ‘us’.” Symposium on Interspecies Performance. Teatterikorkeakoulu/ Taideyliopisto Helsinki 2013.
  • Luento työstäni Creative Sustainability - MA-opsikelijoille Aalto-yliopistossa 2013.

  • ”A visitor amongst millions of non-humans.” Performance Studies international 18. konferenssi, University of Leeds 2012.

  • Artist’s response in change the climate: Alternative Scenarios in Art, Ecology and Economy Symposium/ Homo Alibi Festivaali, Riika 2012.
  • ”Technologies of belonging: Performance and political ecology.” Luento Performance Platform: body affets – festivaalilla, Berliini 2012.
  • “Performances with, for and by non-humans.” Luento Kirsi Saarikankaan Nature in Arts, Culture and History -tutkimusseminaarissa, Helsingin yliopisto 2012.

  • “Liveness, Chronopolitics and performance.” Performance Studies international 17. konferenssi, Utrecht 2011.
  • “Widening human time perspectives with a performance with/for nonhumans - a presentation & an experiment/workshop.” Colloquium on Artistic Research in Performing Arts, Teatterikorkeakoulu 2011.
  • ”On the third shore - Exposing artistic research.” Keynote-luento, Society for Artistic Research, Bern 2011.
  • "The ethics of performance and non-human co-actors.” Art and Technoscience, Kuvataideakatemian ja Biotaiteenseuran konferenssi, Helsinki 2010.
  • ”Acting with the weather – performance and non-human actors” / A Cloud Committee session. Colloquium on Artistic Research in Performing Arts, Teatterikorkeakoulu Helsinki 2009.
  • “The Question of non-human and exits from the performative society — A misperformance for a dog.” Performance Studies international 15. konferenssi, Zagreb, Croatia 2009.
  • ”Acting with the weather — challenge of perceptability, politics of (im)potentiality and time.” Performance Studies international 14. konferenssi, Kööpenhamina 2008, sekä Nordic Summer University, Winter Seminar, Tampereen yliopisto 2009.​
  • ”Herra Tossavaisen inhimilliset ja ei-inhimilliset esiintyjät.” Teatterintutkimuksen seuran syyspäivät, Helsinki 2007.

Luennot, keynote-luennot ja esitelmät (suomeksi, valikoitu):

  • "Lähestymistapoja ekologian ja esityksen kysymykseen." Teatterikorkeakoulu 2016.
  • "Taide ja ekologia." (yhdessä taidehistorioitsija Hanna Johanssonin kanssa) Teatterikorkeakoulu 2015.
  • "Esitys ja ekologia." Luento Teatteri ja ekologia -seminaarissa, Teatterikorkeakoulu Helsinki 2014.
  • "Esitystaide tulevaisuuksien tutkimisena ja tekemisenä: ei-ihmisten tapaus." Keynote, Teatterin tutkimuksen seuran kevätseminaari Heikot signaalit 2014.
  • "Koirien ja kasvien kanssa keskustelemisesta." Eläintutkimuspäivät, Helsinki 2014.
  • "Ruumiita, varsia, runkoja: lajienvälisen kanssakäymisen merkityksistä." Keho ja yhteiskunta –keskustelusarja, Turku 2014.
  • "Muistioita ajasta – esityksiä ei-ihmisten kanssa ja ei-ihmisille." Teatteritieteen oppiaine, Helsingin yliopisto 2014.
  • Alustus Posthumanismi-seminaarissa, Turun yliopisto 2013.
  • ”Muistioita ajasta: kolme näkökulmaa eläimiin.” Eläinseminaari, Kuvataideakatemia 2012.
  • ”Performatiivisuus.” Teatterikorkeakoulu, Helsinki 2012, 2011.
  • “Esitys ja suhde ei-inhimilliseen.” Esitystutkimuksen verkoston tutkimuspäivä, Tieteiden talo Helsinki 2011.
  • “Ei-ihmiset ja esitys.” Nykyteatteri-kollokvio, Teatterikorkeakoulu 2011.
  • “Sää, esitys.” Bio- ja säätaiteen praktikum, Kuvataideakatemia ja Helsingin yliopiston taidehistorian laitos 2011.
  • ”Esityksen suhde paikkaan.” Kuvataideakatemia, Helsinki 2009.
  • ”Esitys, dokumentaatio ja aika.” Teatterikorkeakoulu, Helsinki 2008.
  • ”Sää, aika ja esitys.” Kuvataideakatemia, Helsinki 2008.
  • ”Postdraamallinen teatteri.” Arktisen alueen kirjailijaseminaari, Rovaniemi 2007.
  • ”Esityksen mahdollinen luonto.” Kristiina-instituutti, Helsingin yliopisto 2007.
  • ”Esitysteni lähtökohdista.” Metropolia 2007.
  • ”Esitykset ja teoria.” Tulevaisuus on nyt -seminaari, Teatterikorkeakoulu 2007.
  • ”Mahdolliset tulevaisuudet: esitys, teknologia, etiikka ja suhde luontoon.” Utopia-puheenvuoro, teatteri.nyt/ —festivaali, Kiasma-teatteri 2005.
  • “Heikko dramaturgia”. Helsingin yliopisto/teatteritiede sekä Teatterimuseo 2003.

  • “Paikka/ympäristö esityksen lähtökohtana.” Paikka-seminaari Kiasma-teatteri 1999.

Organisoija

  • ”Renegotiating ”Us”: In Performance with Other Species”. Kansainvälinen, monialainen symposium lajienvälisestä esityksestä 16.-17.9.2013, Esittävien taiteiden tutkimuskeskus/ Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.
    http://www.teak.fi/symposium_on_interspecies_performance_2013
  • CARPAn, kansainvälisen taiteellisen tutkimuksen kollokvion organisointiryhmän jäsen, Teatterikorkeakoulu 2008-13.

Opetus

Dramaturgian, teatteri- ja esitystaiteen ja -teorian kursseja ja työpajoja mm. seuraavissa paikoissa:

  • Teatterikorkeakoulu, työpajoja ja vierailuluentoja 1995 -
  • Kuvataideakatemia, työpajoja ja vierailuluentoja 1994 —
  • Turun taiteen ja viestinnän oppilaitos/Taideakatemia, esittävä taide 1991-2001
  • Helsingin taiteen ja viestinnän oppilaitos/Metropolia, esittävä taide 1996-2003
  • Taideteollinen korkeakoulu, multimedia dramaturgia 1994
  • Radio- ja tv-instituutti, kuunnelman kirjoittaminen 1996

Palkinnot ja apurahat

  • Taiteen Suomi-palkinto 2003, OPM
  • Koneen Säätiön tutkijastipendi taiteelliseen tutkimukseen 2008–09, 14–15.
  • Vuodesta 1989 lähtien kymmeniä apurahoja
    • taiteen keskustoimikunnalta ja sen eri toimikunnilta ja jaoksilta,
    • Suomen Kulttuurirahastolta ja sen Uudenmaan rahastolta,
    • Jenny ja Antti Wihurin rahastolta,
    • Alfred Kordelinin Säätiöltä,
    • Niilo Helanderin Säätiöltä,
    • Samuel Huberin Taidesäätiöltä
    • Helsingin kaupungin kulttuuriasiainkeskukselta.

Asiantuntijatehtävät hallituksissa ja toimituskunnissa

  • Tiede & edistys -lehden toimituskunta 2016–.
  • Saaren kartanon johtokunta/Koneen Säätiö 12/2014–.
  • Yhteiskunnallisen ja kulttuurisen eläintutkimuksen seuran hallitus 2014–15.
  • Teatteritutkimuksen seuran hallitus 2013–14.
  • Teatteri-lehden johtokunta 1997–98.
  • MUU ry:n hallitus 1991–93.

Julkaisut taiteellisesta työstäni

  • Otso Kantokorpi : "Vertaus, liha ja mieli." Issuex 2015. http://www.issuex.fi/vertaus-liha-ja-mieli/
  • Sari Havukainen: “Tuija Kokkonen: Relationships Between Humans and Non-Humans as a Space for Performance.” Theatre and Ecology. Tinfo News 2012. http://www.tinfo.fi/dokumentit/tinfo_news_2012_theatre_and_ecology_web_3105121111.pdf
  • Teatteri raunioilla: Valuma-alue - Muistioita vapaudesta /On the Theatre Ruins: Catchment Area – Memos of Freedom. Toim. Virve Sutinen, Helsinki: Kiasma ja Maahenki, 2005.
  • Petri Tervo: ”Disintegration of Theatrical Performance in the Museum of Contemporary Art”. Theatre, History, and National Identies, toim. Helka Mäkinen, S.E.Wilmer and W.B.Worthen, Helsinki: Helsinki University Press, 2001.
  • Hanna-Leena Helavuori: "Pitää itseään näytteillä julkisesti maksua vastaan. Nainen roolina näyttämöllä.” Kurtisaaneista kunnian naisiin. Näkökulmia Huora-akatemiasta, Ed. Taava Koskinen. Helsinki: University Press 1998.
  • Muut julkaisut ja lehtiartikkelit, ks. http://www.tuijakokkonen.fi/?page=11