ämmä
äMMä (1992)
Vanhan Ylioppilastalon Galleriaan sijoittunut esitys tutki, kuinka nainen kulttuurisesti rakennetaan ja esitetään. Katsottuna olemisen tapahtumaan, antiikin Elektra-tekstiin, Piukat paikat -elokuvasitaatin variaatioon sekä (sukupuolen) riisumisiin, pukeutumisiin ja poseeraamisiin perustunut esitys nosti esiin muun muassa alastomuuden esityksessä. Katsojat pystyivät liikkuivat ympäri neliömäistä, läpinäkyvillä verhoilla rajattua tilaa, jossa esiintyjät olivat. Kohtaus, jossa riisuutuvat naisesiintyjät kertoivat 20-50 senttimetrin päässä olevalle katsojalle aistimuksistaan ja havainnoistaan riisumisen aikana, herätti reaktioita ja keskustelua aikana jolloin alastomuuden funktio esityksissä oli hyvin toisenlainen.
Sitaatti käsiohjelmasta v.1992
“äMMä tutkii sukupuoli-identiteettejä ja naisen representaatioita, kuvauksia. Onko ikuinen paluu alkuperäiseen draamaan — naisen kohdalla Elektraan, haluun vietellä isänsä ja tappaa äitinsä — todella teatterin ja naisen ainoa mahdollisuus? Voiko nainen olla muuta kuin vaikeneva aukko tai maskuliinista puhetta toistava heijastus? Onko esiintyjän/naisen ruumis muuta kuin myytin kuvittamiseen koulittu väline, toisia varten? (…) Eräs äMMän näkökulma naiseen on nainen näyttelijänä, jatkuvana raja-alueen rooleihin ja paikkoihin asettujana. äMMää kiinnostaa, millaisista puhekäytännöistä naista muotoillaan. äMMä on kuullut, että subjekti on hajonnut ja objekti muuttunut kaikkivoivaksi viettelijäksi. Samoin murtuvat illuusiot kiinteistä sukupuoli-identiteeteistä, minän ulkopuolelle suljetuista toiseuksista. Ruumis on tämän tapahtuman kenttä, eikä teatteri selviä kantaa ottamatta. äMMä jää hämmästelemään ruumista pintana, jossa erilaiset hahmot kohtaavat, sekoittuvat ja eroavat; halua joka ei määrity oidipaalisesta perheestä käsin; yhteiskuntaa missä biologinen sukupuoli ei määritä suhdetta valtaan. äMMä on suunnitelma esitykseksi, joka ei tule koskaan valmistumaan.” TK
Ensi-ilta
Helsingissä Vanhan ylioppilastalon Galleriassa 25.11.1992, Liikkeellä marraskuussa -tanssifestivaalilla.
Työryhmä
- Esitysteksti:
Tuija Kokkonen - Suunnittelu:
Tuija Kokkonen ja työryhmä - Esiintyjät:
Markku Arokanto
Marja Silde
Mervi Varja - Valosuunnittelu:
Jukka Kyllönen - Valoajo:
Keijo Kaakinen - Tuotanto:
Työryhmä
Vanhan ylioppilastalon Kulttuurikeskus
Esitystä tukivat
- Helsingin kaupungin kulttuurilautakunta
Tekstejä esityksestä
Julkaisuja
- Hanna-Leena Helavuori: "Pitää itseään näytteillä julkisesti maksua vastaan. Nainen roolina näyttämöllä.” teoksessa Kurtisaaneista kunnian naisiin. Näkökulmia Huora-akatemiasta, Toim. Taava Koskinen. Helsinki: Yliopistopaino 1998.
Muita tekstejä
- Hanna-Leena Helavuori: ”äMMä — esittämisen laboratoriossa.” Teatteri-lehti 1/1993.
- Kokkonen: ”Sementtimyllyn teknologia.” Teatteri-lehti 3/1992. (näytelmän käsitteestä)