Valuma-alue — muistioita vapaudesta (1999—2003)

Valuma-alue — muistioita vapaudesta koostui kolmesta esityksestä ja keskustelusarjasta Kiasma-teatterissa 1999-2003. Se sai myös jälkikirjoituksen, installaation nimeltä Valuma-alue — muistio katoavuudesta Kiasman Prosessi-näyttelyssä 2003. Esityksen, ympäristön/luonnon ja ekologian suhteiden käsitteleminen ensimmäisessä muistioesityssarjassa 1996-97 jatkui Valuma-alueessa. Sen lähtökohdat — vesi, valuma-alue ja heikko toiminta — johtivat sarjan tekemisen aikana kyseenalaistamaan teatterin ja esityksen ihmiskeskeisyyden itsestäänselvyyden.

Ensimmäinen muistio, Hamlet-variaatio, tarkasteli rakenteellisen ja konkreettisen väkivallan toistoa ihmisyhteisössä. Toinen muistio oli sivuhenkilöiden esittämä pieni konsertti vedestä, ja kolmas erilaisilla reunoilla sijaitseva esitysinstallaatio.

Valuma-alue, alue jolta joki kerää vetensä, on vedenkiertojärjestelmään liittyvä maantieteellinen termi, joka esityksessä toimi myös esteettisenä, eettisenä ja poliittisena käsitteenä. Valuma-alue — muistioita vapaudesta jäljitti siirtymiä kohti reunaa, loppua ja potentiaalisuuden aluetta.

Esityssarjaan liittyen on julkaistu kirja Teatterin raunioilla — Valuma-alue — muistioita vapaudesta, toimittanut Virve Sutinen, Maahenki/Kiasma 2005.

Maus&Orlovski 2003

Valuma-alue — muistio katoavuudesta

  • Suunnittelu ja toteutus:
    Tuija Kokkonen
    Mika Taanila

Maus&Orlovski 2001—2003

Valuma-alue — III muistio vapaudesta

  • Esiintyjät:
    Meri Nenonen
    Marja Silde
    Robin Svartström
  • Video:
    Mika Taanila
  • Äänisuunnittelu:
    Timo Muurinen
  • Valosuunnittelu:
    Tarja Ervasti
  • Suunnittelu, teksti, ohjaus:
    Tuija Kokkonen
  • Tuottaja:
    Irmeli Kokko
  • Valokuvat:
    Pirje Mykkänen

Maus&Orlovski 1999—2001, 2003

Valuma-alue — II muistio vapaudesta (2001, 2003)

  • Esiintyjät:
    Meri Nenonen
    Marja Silde
    Robin Svartström
  • Äänisuunnittelu:
    Jari Kauppinen (2001, 2003)
    Timo Muurinen (2003)
  • Valosuunnittelu:
    Mikko Hynninen
  • Graafinen suunnittelu:
    Jari Aalto-Setälä
  • Suunnittelu, teksti, ohjaus:
    Tuija Kokkonen
  • Video:
    Ohjaus: Mika Taanila
    Kuvaus: Jussi Eerola
  • Valomiehet:
    Ville Väänänen
    Henry Wacklin
  • Leikkaus:
    Tita Jänkälä
  • Esiintyjät:
    Max Bremer
    Leea Klemola
    Juha Kukkonen
    Ihman and Wafaa Mahmoud (tanssi)
  • Tuottajat:
    Marinella Vartiainen
    Tanja Vepsäläinen (assistentti)
    Irmeli Kokko (2003)
  • Valokuvat:
    Pirje Mykkänen

Maus&Orlovski 1998-1999, 2003

Valuma-alue — I muistio vapaudesta (1999, 2003)

  • Esiintyjät:
    Max Bremer
    Leea Klemola
    Juha Kukkonen
    Marja Silde
    Robin Svartström
  • Video:
    Marika Orenius
  • Kuvaus:
    Rostislav Aalto
    Samuli Saastamoinen
  • Valosuunnittelu:
    Liisa Kyrönseppä
  • Äänisuunnittelu:
    Tommi Koskinen
  • Ääniajo:
    Timo Muurinen
  • Graafinen suunnittelu, puvustus:
    Jari Aalto-Setälä
  • Visualisaatio:
    Jari Aalto-Setälä
    Liisa Kyrönseppä
    Marika Orenius
  • Järjestäjä:
    Laura Karen
  • Suunnittelu, ohjaus:
    Tuija Kokkonen
  • Teksti:
    Kokkonen ja esiintyjät
  • Keskustelusarjan moderaattori:
    Mervi Varja
  • Tuottajat:
    Eeva-Kaisa Ikonen
    Irmeli Kokko (2003)
  • Valokuvat:
    Pirje Mykkänen

Tuotanto

Maus&Orlovski yhteistyössä Kiasma-teatterin kanssa.

Esityksiä tukivat

  • Taiteen keskustoimikunta/ näyttämötaidetoimikunta
  • Suomen Kulttuurirahasto
  • Alfred Kordelinin Säätiö
  • Niilo Helanderin Säätiö
  • Helsingin kaupungin kulttuuriasiainkeskus

Ote käsiohjelmasta 2003:

”(…) Taide on mahdollisuus; se voi olla esimerkiksi vaihtoehto kilpailu- ja voittotaloudelle, se voi myös imeytyä niihin. Eräs kauneimmista tietämistäni taideteoksista on Joseph Beuysin Kuinka selittää taidetta kuolleelle jänikselle [1965], jossa hän kulkee galleriassa selittäen hiljaa kuvia sylissään kantamalleen kuolleelle jänikselle. En tiedä mikä siinä niin koskettaa; yrityksen mahdottomuus, hienovaraisuus, hellyys. Mutta kun ajattelen taiteen mahdollisuuksia ja vapautta tänä päivänä, ehkä olennaisempi kysymys on, kuinka kertoa jäniksestä taiteelle.” TK

Tekstejä esityksestä

Julkaisuja

  • Teatterin raunioilla — Valuma-alue — muistioita vapaudesta / On the Theatre Ruins — Catchment Area — Memos of Freedom. Toim. Virve Sutinen. Helsinki: Nykytaiteenmuseo Kiasma ja Maahenki. 2005.
  • Petri Tervo: ”Disintegration of Theatrical Performance in the Museum of Contemporary Art” in Theatre, History and National Identities. Eds. Helka Mäkinen, Wilmer, S.E. and Worthen, W.B. Helsinki: Helsinki University Press 2001.

Muita tekstejä

  • Pekka Kantonen: ”Valuma-alue purki esityksen kappaleiksi.” Teatteri 3/2003.
  • Marja Silde: ”Kuolevaisten etiikka” (Kokkosen haastattelu). Teatteri 7/2003.
  • Kaija Kaitavuori: ”Olen miettinyt paljon heikkoutta” (Kokkosen haastattelu). Kiasma-lehti 18/3.
  • http://www.kiasma.fi/index.php?id=207

  • Lauri Meri: ”Muistioita taiteen ja rusakon jäljistä.” Helsingin Sanomat 25.3.2003.
  • Hannu Harju: ”Valta pois esittäjältä.” Helsingin Sanomat 12.3.2003.
  • Hanna-Leena Helavuori: ”Lempeä matka vesisysteemeihin.” Teatteri 7/2001.
  • Hannu Harju: Helsingin Sanomat 3.9.2001.
  • Hanna-Leena Helavuori: ”Onko muutos mahdollinen?” Teatteri 4/1999.
  • Hannu Harju: ”Ofelia ottaa ohjat. Maus ja Orlovskin Valuma-alue etsii totuuksia Hamletin takaa.” Helsingin Sanomat 2.3.1999.
  • Kristiina Markkanen: ”Tuija Kokkonen toi kaiken kyseenalaistavan teatterin Kiasmaan. Hamletin väkivalta joutuu syyniin.” Helsingin Sanomat 2.3.1999.
  • Soila Lehtonen: ”Media-Hamlet kulkee nykytaiteen jäljillä.” Aamulehti 1.3.1999.
  • Tuija Kokkonen:
  • ”Vesi, video ja vartija – Valuma-alue –esitysten inhimilliset ja ei-inhimilliset toimijat.” Teatteritieteen pro gradu –tutkielma. HY 2006.
  • ”Kuinka kertoa taiteesta kuolleelle jänikselle?” Teatteri 7/2001.