Valuma-alue — muistioita vapaudesta (1999—2003)
Valuma-alue — muistioita vapaudesta koostui kolmesta esityksestä ja keskustelusarjasta Kiasma-teatterissa 1999-2003. Se sai myös jälkikirjoituksen, installaation nimeltä Valuma-alue — muistio katoavuudesta Kiasman Prosessi-näyttelyssä 2003. Esityksen, ympäristön/luonnon ja ekologian suhteiden käsitteleminen ensimmäisessä muistioesityssarjassa 1996-97 jatkui Valuma-alueessa. Sen lähtökohdat — vesi, valuma-alue ja heikko toiminta — johtivat sarjan tekemisen aikana kyseenalaistamaan teatterin ja esityksen ihmiskeskeisyyden itsestäänselvyyden.
Ensimmäinen muistio, Hamlet-variaatio, tarkasteli rakenteellisen ja konkreettisen väkivallan toistoa ihmisyhteisössä. Toinen muistio oli sivuhenkilöiden esittämä pieni konsertti vedestä, ja kolmas erilaisilla reunoilla sijaitseva esitysinstallaatio.
Valuma-alue, alue jolta joki kerää vetensä, on vedenkiertojärjestelmään liittyvä maantieteellinen termi, joka esityksessä toimi myös esteettisenä, eettisenä ja poliittisena käsitteenä. Valuma-alue — muistioita vapaudesta jäljitti siirtymiä kohti reunaa, loppua ja potentiaalisuuden aluetta.
Esityssarjaan liittyen on julkaistu kirja Teatterin raunioilla — Valuma-alue — muistioita vapaudesta, toimittanut Virve Sutinen, Maahenki/Kiasma 2005.
Maus&Orlovski 2003
Valuma-alue — muistio katoavuudesta
- Suunnittelu ja toteutus:
Tuija Kokkonen
Mika Taanila
Maus&Orlovski 2001—2003
Valuma-alue — III muistio vapaudesta
- Esiintyjät:
Meri Nenonen
Marja Silde
Robin Svartström - Video:
Mika Taanila - Äänisuunnittelu:
Timo Muurinen - Valosuunnittelu:
Tarja Ervasti - Suunnittelu, teksti, ohjaus:
Tuija Kokkonen - Tuottaja:
Irmeli Kokko - Valokuvat:
Pirje Mykkänen
Maus&Orlovski 1999—2001, 2003
Valuma-alue — II muistio vapaudesta (2001, 2003)
- Esiintyjät:
Meri Nenonen
Marja Silde
Robin Svartström - Äänisuunnittelu:
Jari Kauppinen (2001, 2003)
Timo Muurinen (2003) - Valosuunnittelu:
Mikko Hynninen - Graafinen suunnittelu:
Jari Aalto-Setälä - Suunnittelu, teksti, ohjaus:
Tuija Kokkonen - Video:
Ohjaus: Mika Taanila
Kuvaus: Jussi Eerola - Valomiehet:
Ville Väänänen
Henry Wacklin - Leikkaus:
Tita Jänkälä - Esiintyjät:
Max Bremer
Leea Klemola
Juha Kukkonen
Ihman and Wafaa Mahmoud (tanssi) - Tuottajat:
Marinella Vartiainen
Tanja Vepsäläinen (assistentti)
Irmeli Kokko (2003) - Valokuvat:
Pirje Mykkänen
Maus&Orlovski 1998-1999, 2003
Valuma-alue — I muistio vapaudesta (1999, 2003)
- Esiintyjät:
Max Bremer
Leea Klemola
Juha Kukkonen
Marja Silde
Robin Svartström - Video:
Marika Orenius - Kuvaus:
Rostislav Aalto
Samuli Saastamoinen - Valosuunnittelu:
Liisa Kyrönseppä - Äänisuunnittelu:
Tommi Koskinen - Ääniajo:
Timo Muurinen - Graafinen suunnittelu, puvustus:
Jari Aalto-Setälä - Visualisaatio:
Jari Aalto-Setälä
Liisa Kyrönseppä
Marika Orenius - Järjestäjä:
Laura Karen - Suunnittelu, ohjaus:
Tuija Kokkonen - Teksti:
Kokkonen ja esiintyjät - Keskustelusarjan moderaattori:
Mervi Varja - Tuottajat:
Eeva-Kaisa Ikonen
Irmeli Kokko (2003) - Valokuvat:
Pirje Mykkänen
Tuotanto
Maus&Orlovski yhteistyössä Kiasma-teatterin kanssa.
Esityksiä tukivat
- Taiteen keskustoimikunta/ näyttämötaidetoimikunta
- Suomen Kulttuurirahasto
- Alfred Kordelinin Säätiö
- Niilo Helanderin Säätiö
- Helsingin kaupungin kulttuuriasiainkeskus
Ote käsiohjelmasta 2003:
”(…) Taide on mahdollisuus; se voi olla esimerkiksi vaihtoehto kilpailu- ja voittotaloudelle, se voi myös imeytyä niihin. Eräs kauneimmista tietämistäni taideteoksista on Joseph Beuysin Kuinka selittää taidetta kuolleelle jänikselle [1965], jossa hän kulkee galleriassa selittäen hiljaa kuvia sylissään kantamalleen kuolleelle jänikselle. En tiedä mikä siinä niin koskettaa; yrityksen mahdottomuus, hienovaraisuus, hellyys. Mutta kun ajattelen taiteen mahdollisuuksia ja vapautta tänä päivänä, ehkä olennaisempi kysymys on, kuinka kertoa jäniksestä taiteelle.” TK
Tekstejä esityksestä
Julkaisuja
- Teatterin raunioilla — Valuma-alue — muistioita vapaudesta / On the Theatre Ruins — Catchment Area — Memos of Freedom. Toim. Virve Sutinen. Helsinki: Nykytaiteenmuseo Kiasma ja Maahenki. 2005.
- Petri Tervo: ”Disintegration of Theatrical Performance in the Museum of Contemporary Art” in Theatre, History and National Identities. Eds. Helka Mäkinen, Wilmer, S.E. and Worthen, W.B. Helsinki: Helsinki University Press 2001.
Muita tekstejä
- Pekka Kantonen: ”Valuma-alue purki esityksen kappaleiksi.” Teatteri 3/2003.
- Marja Silde: ”Kuolevaisten etiikka” (Kokkosen haastattelu). Teatteri 7/2003.
- Kaija Kaitavuori: ”Olen miettinyt paljon heikkoutta” (Kokkosen haastattelu). Kiasma-lehti 18/3.
- Lauri Meri: ”Muistioita taiteen ja rusakon jäljistä.” Helsingin Sanomat 25.3.2003.
- Hannu Harju: ”Valta pois esittäjältä.” Helsingin Sanomat 12.3.2003.
- Hanna-Leena Helavuori: ”Lempeä matka vesisysteemeihin.” Teatteri 7/2001.
- Hannu Harju: Helsingin Sanomat 3.9.2001.
- Hanna-Leena Helavuori: ”Onko muutos mahdollinen?” Teatteri 4/1999.
- Hannu Harju: ”Ofelia ottaa ohjat. Maus ja Orlovskin Valuma-alue etsii totuuksia Hamletin takaa.” Helsingin Sanomat 2.3.1999.
- Kristiina Markkanen: ”Tuija Kokkonen toi kaiken kyseenalaistavan teatterin Kiasmaan. Hamletin väkivalta joutuu syyniin.” Helsingin Sanomat 2.3.1999.
- Soila Lehtonen: ”Media-Hamlet kulkee nykytaiteen jäljillä.” Aamulehti 1.3.1999.
- Tuija Kokkonen:
- ”Vesi, video ja vartija – Valuma-alue –esitysten inhimilliset ja ei-inhimilliset toimijat.” Teatteritieteen pro gradu –tutkielma. HY 2006.
- ”Kuinka kertoa taiteesta kuolleelle jänikselle?” Teatteri 7/2001.
