Publications, other texts and presentations on Tuija Kokkonen / Maus&Orlovski performances
texts
Chronopolitics with Dogs and Trees in Stanford (2013)
Publications
- Tuija Kokkonen & Alan Read: ”Chronopolitics with Dogs and Trees in Stanford.” Performance Research 19.3.
Presentations/Kokkonen
- "Live Performance as an Exploration and Making of Futures: The Case of Non-Humans." Keynote, The Finnish theatre Research Society May 2014.
- “On Conversing with Dogs and Plants.” Animal Studies Event, Helsinki April 2014.
- “Bodies, Stems, Trunks: On the Meanings of the Interspecies Interaction.” Body and Society discussion series, Turku February 2014.
- “Memos of Time – performances with and for non-humans.” Theatre Studies, University of Helsinki February 2014.
- “Conversing with Other Species, Renegotiating ‘Us’.” Symposium on Interspecies Performance. Theatre Academy/University of the Arts Helsinki September 2013.
Chronopolitics — III Memo of Time (2010 — )
Publications
- Tuija Kokkonen & Alan Read: ”Chronopolitics with Dogs and Trees in Stanford.” Performance Research 19.3. 2014.
- ”Kun emme tiedä: Keskustelemassa ”meitä” uusiksi. Lajienväliset esitykset ja esitystaiteen rooli ekokriisien aikakaudella.” An anthology on posthumanism. Ed. Lea Rojola & Karoliina Lummaa. Eetos 2014.
- “Muistioita ajasta: kolme näkökulmaa toisiin eläimiin ja esitykseen” (“Memos of Time: Three Perspectives on Other Animals and Performance.”) Esitys 2/2013.
- ”Kronopolitiikkaa esityksessä robottikoiran, jäkälän ja tähden kanssa.” (“Chronopolitics in Performance with a Robodog, Lichen and a Star.”) Esittävien taiteiden metodologiset haasteet. Näyttämö ja tutkimus 4. Eds. Liisa Ikonen, Hanna Järvinen, Maiju Loukola. The 4th Yearbook of the Society for the Theatre Research. 2012.
Other texts
- Maria Säkö: "Eläin meissä on sivistystä. Loppumaton Kronopolitiikkaa ylittää esityksen." Helsingin Sanomat 22.3.2010
http://www.hs.fi/kulttuuri/teatteri/artikkeli/Eläin+meissä+on+sivistystä/HS20100322SI1KU02fp4 - Martti Mäkelä: ”Kronopolitiikkaa- III muistio ajasta". Skenet- review www-site 2010
&aid=2663&PHPSESSID=031c85282c2a9969691a816e4505ab70">http://www.skenet.fi/index.html?menuid=381&aid=2663&PHPSESSID=031c85282c2a9969691a816e4505ab70 - Laura Kimari: "Esitys joka ei lopu". Theatre Journal 3/2010
http://www.teatterilehti.fi/2030-esitys-joka-ei-lopu/
A Performance with an Ocean View (and a Dog/for a Dog) — II Memo of Time (2008)
Publications
- Sari Havukainen: ”Tuija Kokkonen, a director and researcher:
Relationships between humans and non-humans as a space for performance.”
http://www.tinfo.fi/dokumentit/tinfo_news_2012_theatre_and_ecology_web_3105121111.pdf - Tuija Kokkonen: “Non-Humans and Performance. A Performance with an Ocean View (and a Dog/for a Dog) – II Memo of Time.” Journal for Artistic Research 0/2011. http://www.jar-online.net
- Tuija Kokkonen: ”Esityksen mahdollinen luonto.” in Nykyteatterikirja - 2000-luvun alun uusi skene. Ed. Annukka Ruuskanen. Helsinki: Like 2011.
- Hanna Johansson ja Tuija Kokkonen: ”Esitys merinäköalalla, paikan pysyvyys ja ajallinen moneus” in Ankaraa ja myötätuntoista kuuntelua. Keskustelevaa kirjoitusta paikkasidonnaisesta taiteesta. Ed. Lea Kantonen. Helsinki: Academy of Fine Arts 2010.
Other texts
- Laura Kimari: ”Ihmistä suurempi kertomus.” Theatre Journal 6/2008.
- Martti Mäkelä: ”Esitys merinäköalalla.” Skenet- review www-site 2008.
- Outi Lahtinen: ”Teatteriesitys kuin luontoretki.” HS 8.5.2008.
- Outi Lahtinen: ”Esitys valtaa parkkitalon katon.” HS 22.5.2008.
- Susanna Kuparinen: ”Maus & Orlovski!.” Voima Magazine 6/2008.
Conference and other presentations/Kokkonen
- ”Performance and Political Ecology.” A lecture in performance platform. body affets –festival Berlin July 2012.
- ”A Visitor amongst Millions of Non-Humans.” Performance Studies international 18. Conference, Leeds June 2012.
- ”Muistioita ajasta: kolme näkökulmaa eläimiin.” (Memos of Time: Three Perspectives on Animals.) A Seminar on Animals. The Finnish Academy of Fine Arts, May 2012.
- ”On the third shore - Exposing artistic research.” Key note, the Society for Artistic Research, Bern 2011.
- "The ethics of performance and non-human co-actors.” Art and Technoscience, A conference by the Academy of Fine Arts in Finland, Helsinki 2010.
- ”Acting with the Weather – performance and non-human actors” /A Cloud Committee session. Colloquium on Artistic Research in Performing Arts, Helsinki 2009.
- “The Question of Non-human and Exits from the Performative Society — A Misperformance for a Dog.” Performance Studies international 15. Conference, Zagreb, Croatia 2009.
- ”Acting with weather – challenge of perceptability, politics of (im)potentiality and time.” Performance Studies international 14. Conference, Copenhagen 2008 and Nordic Summer University, Winter Seminar, Tampere 2009.
Mr Nilsson — I Memo of Time (2007)
- Riina Maukola: ”Herra Tossavainen – I muistio ajasta.” Theatre Journal 7/2006.
- Tero Nauha: ”Esitys ekosysteeminä.” Art Journal 2/2008.
- F.H.Gullestad: ”Multimediale apestreker.” Adresseavisen, Trondheim 31.10.2007.
- Ketil Reigstad: ”Finsk fjernsynsteater.” Hamar Aftonpost 27.10.2007.
- Lauri Meri: ”Maus & Orlovski pohtii aikaa ja aisteja.” Helsingin Sanomat 18.10.2007.
- Suna Vuori: ”Homo Performans väistämättömän edessä.” Helsingin Sanomat 26.9.2006.
-
Presentations/Kokkonen:
- ”Muistioita ajasta: kolme näkökulmaa eläimiin.” (Memos of Time: Three perspactives on Animals.) A Seminar on Animals, The Finnish Academy of Fine Arts, May 2012.
- ”Herra Tossavaisen inhimilliset ja ei-inhimilliset esiintyjät.” Finnish Association of Theatre Research, Helsinki 2007.
Catchment Area — Memos of Freedom (1999–2003)
Publication
- Teatterin raunioilla — Valuma-alue — muistioita vapaudesta / On the Theatre Ruins — Catchment Area — Memos of Freedom. Ed. Virve Sutinen. Helsinki: Museum of Contemporary Art Kiasma and Maahenki 2005.
- Petri Tervo: ”Disintegration of Theatrical Performance in the Museum of Contemporary Art” in Theatre, History and National Identities. Eds. Helka Mäkinen, Wilmer, S.E. and Worthen, W.B. Helsinki: Helsinki University Press 2001.
Other texts
- Pekka Kantonen: ”Valuma-alue purki esityksen kappaleiksi.” Theatre Journal 3/2003.
- Marja Silde: ”Kuolevaisten etiikka” (an interview). Theatre Journal 7/2003.
- Kaija Kaitavuori: ”Olen miettinyt paljon heikkoutta” (an interview). Kiasma-Magazine 18/3.
- Lauri Meri: ”Muistioita taiteen ja rusakon jäljistä.” Helsingin Sanomat 25.3.2003.
- Hannu Harju: ”Valta pois esittäjältä.” Helsingin Sanomat 12.3.2003.
- Hanna-Leena Helavuori: ”Lempeä matka vesisysteemeihin.” Theatre Journal 7/2001.
- Hannu Harju: Helsingin Sanomat 3.9.2001.
- Hanna-Leena Helavuori: ”Onko muutos mahdollinen?” Theatre Journal 4/1999.
- Hannu Harju: ”Ofelia ottaa ohjat. Maus ja Orlovskin Valuma-alue etsii totuuksia Hamletin takaa.” Helsingin Sanomat 2.3.1999.
- Kristiina Markkanen: ”Tuija Kokkonen toi kaiken kyseenalaistavan teatterin Kiasmaan. Hamletin väkivalta joutuu syyniin.” Helsingin Sanomat 2.3.1999.
- Soila Lehtonen: ”Media-Hamlet kulkee nykytaiteen jäljillä.” Aamulehti 1.3.1999.
- Tuija Kokkonen:
- ”Vesi, video ja vartija – Valuma-alue –esitysten inhimilliset ja ei-inhimilliset toimijat.” A dissertation, theatre research. University of Helsinki 2006.
- ”Kuinka kertoa taiteesta kuolleelle jänikselle?” Theatre Journal 7/2001.
Maus and Orlovski — Memos of Love in the City (1997)
- Hanna-Leena Helavuori: ”Laumassa herkkyys tiivistyy.”Theatre Journal 6/1997.
- Soila Lehtonen: ”Teatterin katsoja kokeilee katsomista.” Aamulehti 5.5.1997.
- Suna Vuori: ”Maus ja Orlovski tutkii ihmisen luontoa Luonnontieteellisessä museossa. Kohtaamisia kristallikruunun alla.” Helsingin Sanomat 5.5.1997.
- Suna Vuori: ”Maus ja Orlovskin toinen muistio: Avautumisia eräässä asunnossa.” Helsingin Sanomat 22.4.1997.
- Suna Vuori: ”Esityksen ja esittämisen ehtoja tutkiva esitys leviää ympäri kaupunkia. Suhteita sykkivässä kaupungissa.” Helsingin Sanomat 17.4.1997.
- Kokkonen: ”Notes About Love in the City – Maus and Orlovski.” Theatre Academy Magazine / Act 1997.
Isämme Kremlin muurissa (1995)
- Marja-Liisa Lappalainen: ”Hertta Kuusinen kulki isänsä tietä. Tuija Kokkosen näytelmä Kulttuuritalolle..” Iltasanomat 27.4.1995.
- Hannu Harju: ”Ideologin tytär muistelee. Isämme Kremlin muurissa yrittää estää ihmistä kuolemasta aatteiden myötä.” Helsingin Sanomat 3.5.1995.
- Soila Lehtonen: ”Hertta ja Otto-Wille modernin museossa.” Aamulehti 3.5.1995.
- Lauri Meri: ”Herttaa postmodernisti.” Ylioppilaslehti 9/1995.
- Mikael Pietikäinen: ”Kuusisia ei löydetty Kremlin muurista. Suku ja ystävät eivät tunnistaneet Otto Willeä ja Herttaa Kuusis-näytelmästä.” Helsingin Sanomat 19.5.1995.
- Mikael Pietikäinen: ” ’Isä rakasti Suomea.’ ” Helsingin Sanomat 19.5.1995.
- Hannu Harju: ”Nye stemmer – re-evaluering af historien i Finland.” Teatret nr.75, 1995.
- Leena-Maija Rossi: “Seeing Red. Ideology, Politics and the Finnish art in the 1990s.” Magazin Sztuki No. 8, 4/95. 207-225. 226-235.
- Kokkonen:
- ”En (enää) tiedä identiteetti. Ruumis poliittisena alueena: 12 kohtaa vallasta, vaikuttumisesta, liikkeestä ja nautinnosta” in Moniääninen 60-luku. Ed. Hanna-Leena Helavuori. Helsinki: Theatre Museum 1996. 104-113.
- ”Ruumis esityksenä eli esityksen äänensävyä kuuntelemassa.” Theatre Journal 3/1995.
äMMä (1992)
Publications
- Hanna-Leena Helavuori: "Pitää itseään näytteillä julkisesti maksua vastaan. Nainen roolina näyttämöllä.” in Kurtisaaneista kunnian naisiin. Näkökulmia Huora-akatemiasta, Ed. Taava Koskinen. Helsinki: University Press 1998.
Other texts
- Hanna-Leena Helavuori: ”äMMä — esittämisen laboratoriossa.” Theatre Journal 1/1993.
- Kokkonen: "Sementtimyllyn teknologia.” Theatre Journal 3/1992.